07 December 2012

Hati ini milik Dia

Assalamualaikum WBT

Hai semua, readers yang disayangi. Hmm nampak gayanya saya kena punish diri sendiri ni sebab dah lama sangat tak berjiwang kat blog ni. Bukan apa kadang-kadang buka blog dan teringin nak tulis entry. Tapi takde satu idea bernas pon yang timbul. 

Lagipun, sangat busy lately because of my extending studies and mase cuti haritu pon melangok kat rumah tak buat ape. So in this moment, in shaa Allah, Allah give me strength to write again.

Kali ini saya nak bercakap pasal hati ye. Rasanya semua manusia kat dalam dunia ada hatikan. Hati dan perasaan adalah 'adik beradik' yang takkan berpisah. Tuhan ciptakan hati ini supaya kita ade bermacam perasaan dan emosi untuk kita melakukan sesuatu dan bertindak.

Dalam konteks islam, hati adalah bahagian yang paling murni dan yang paling mulia dalam sesuatu. Hati juga membalik sesuatu ke posisi yang lain. Bermakna disini hati adalah bahagian yang paling mulia kepada seluruh makhluk yang memilikinya dan ia akan berbolak-balik / berubah haluan.

Jadi jangan salahkan diri atau orang lain kalau perasaan kita boleh berubah daripada yang itu kepada yang ini. Kerana terciptanya hati sebegitu rupa sifatnya. Maka selalulah berdoa agar ditetapkan hati ini.


Dalam islam sendiri hati ini terbahagi pada 4 kategori:
  1. Hati yang tidak berselaput dengan syak wasangka seolah ada lampu yang menerangi. Itulah hati seorang mukmin.
  2. Hati yang hitam dan tak menentu tempatnya. Itulah hati seorang kafir.
  3. Hati yang dibelenggu diatas kulitnya. Itulah hati seorang munafik.
  4. Hati yang mendatar padanya iman dan nifaq, maka perumpamaan iman yang meliputinya seperti sebatang sayuran yang disirami tawar dan perumpamaan nifaq yang ada padanya juga, seperti setompok kudis yang diselaputi oleh nanah dan darah busuk. Yang mana diantara keduanya yang berkuasa ke situlah hati akan tertarik. Hati yang tiada pendirian.


Maka, kita sebagai mukmin perlulah memilih jalan mana yang hati kita hendak bertapak. Sama ada bersih atau kotor, sama ada hitam atau putih. Allah mengurniakan hati ini untuk menguji kita. Supaya dapatkah kita menjaganya sebaik mungkin. Sesungguhnya hati ini milik Dia, peliharalah untuk-Nya.



No comments: